Dituduh Sesat Hala Tuju Politik, TGHH Jawab Guan Eng


Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyampai ucapan penggulungan sempena Majlis Penutup Muktamar Pas kali ke-63 di Kompleks Pas, Kota Sarang Semut hari ini. - Foto Bernama

ALOR SETAR – Pas menempelak kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang menyifatkan parti Islam itu sebagai sesat hala tuju politik apabila menjadikan musuh tradisi Pas sebagai rakan dan menganggap DAP pula sebagai musuh.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tuduhan itu sama sekali tidak berasas kerana Pas adalah sebuah parti yang paling konsisten berbanding parti yang lain.

“Contohnya dalam isu Rang Undang-undang (RUU) 355, bantahan dibuat DAP adakah mengikut saluran undang-undang, tidak.

“Mereka buat bantahan yang tak ada kaitan pun dengan RUU355, itu tajuk yang lain,” katanya kepada media, hari ini.

Terdahulu, Guan Eng berkata, wujud kekeliruan dalam perjuangan Pas apabila mereka sebelum ini menentang cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang dilaksanakan Umno dan BN, namun tidak mahu memusuhi parti berkenaan.

Abdul Hadi berkata, beliau berterima kasih kepada kerajaan dan sedia bekerjasama dalam perkara yang baik.

“Soal kebajikan kita teruskan kerjasama, tetapi dalam perkara-perkara yang bercanggah dengan Islam, kita bangkang dan kita tentang. Itu pendirian kita yang terbuka.

“Contohnya dalam isu Akta164, kita tak setuju kerana tidak sesuai dengan realiti masyarakat di Malaysia. Sedangkan Pakatan Harapan dan parti lain menyokong perkara itu,” katanya.

Mengulas mengenai tindakan yang bakal diambil Pas dalam menghadapi PRU14 sekiranya parti itu memutuskan hubungan dengan PKR, beliau akui tidak gusar dengan perkara itu kerana Pas mempunyai banyak pengalaman.

“Kita pernah menghadapi pelbagai kemungkinan kerana sejarah politik senario kita panjang, lebih daripada orang lain.

“Kita pernah bersendirian, kita pernah tinggal satu kerusi dan tak ada kerusi langsung. Dua atau tiga penjuru, pengalaman kita banyak,” katanya.

Abdul Hadi berkata, Pas sedia menghadapi sebarang kemungkinan yang akan berlaku menjelang PRU14.

“Apa yang penting ialah kita nak semua ahli di negeri dan kawasan patuh kepada kepimpinan pusat,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

Dituduh Sesat Hala Tuju Politik, TGHH Jawab Guan Eng Dituduh Sesat Hala Tuju Politik, TGHH Jawab Guan Eng Reviewed by Admin on 8:11:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.