10 Ilmuan Dunia Bunuh yang Diri



Para saintis mungkin akan selalu bersemangat untuk melakukan banyak percubaan demi mencari sesuatu penemuan atauperkara baru yang berguna bagi masyarakat banyak, ataupunmungkin suatu hal yang lebih berkesan dari sebelumnya, mereka banyak belajar dari buku-buku, kajian-kajian dan percubaan, dan inilah para saintis yang melakukan "percubaan" pamungkasnya untuk bunuh diri dan berja

1.Alan Turing

Alan Turing, saintis Inggeris amat cakap di bidang matematik,logik dan kriptografer. Boleh dibilang ia saintis Inggeris terbesarabad ke-20. Sering dianggap sebagai bapa ilmu komputer moden, Turing memberikan formalisasi tentang konsep algoritma dan pengiraan dengan mesin Turing. Dengan ujian Turing, ia membuat sumbangan yang signifikan dan provokatif bagiperdebatan mengenai kecerdasan buatan: "Apakah mungkinmesin sedar dan boleh berfikir?"

Dia kemudian bekerja di National Physical Laboratory dan mencipta salah satu reka bentuk pertama untuk komputer yang mampu menyimpan program. Pada tahun 1948 ia pindah ke Universiti Manchester untuk bekerja pada Manchester Mark I. Di sinilah ia kemudian memunculkan salah satu komputer yang paling awal di dunia.

Pada tahun 1952, Turing dihukum kerana insiden Acts of Grossindecency, setelah ia mengakui hubungan seksualnya dengan sesama jenis. Ia diberi pilihan: penjara 18 bulan atau pengebiriankimia yang memberi kesan pada pembesaran payudara. Ia memilih yang kedua.

Pada tarikh 8 Jun 1954, Turing tak sanggup lagi menahan hinaandan rasa sakit atas hukuman yang diterimanya. Ia kemudian makan epal yang dicampur dengan sianida.


2.Wallace Carothers

Wallace Hume Carothers adalah seorang ahli kimia Amerika yang namanya dikait-kaitkan dengan penemuan nylon. Setelah menerima gelaran Ph.D, beliau mengajar di beberapa universitisebelum ia disewa oleh Syarikat DuPont untuk mengerjakanpenyelidikan fundamental.

Di sana ia menjadi pimpinan kumpulan di makmal DuPont 'sExperimental Station yang banyak melakukan penelitian tentangpolimer. Selain nilon, ia juga meletakkan asas bagi terciptanyaNeoprene.

Setelah penemuan monumentalnya, Carothers kemurunganakibat 'inventor' s block, ditambah lagi oleh kematian adiknya.Puncaknya ia meminum racun pada tahun 1937 ketika usianyamenginjak 41 tahun.

3.George Eastman

George Eastman lahir di Waterville, New York, pada 1854. Ia mendirikan Eastman Kodak Company. Ia juga mencari roll filem yang membantu mengangkat darjat dunia fotografi dan memudahkan pembuatan filem. Pada tahun 1884, iamematenkan media fotografi yang menggantikan plat kaca rapuhdengan emulsi-gambar yang dilapisi gulungan kertas. Penemuanroll filem sangat mempercepatkan proses rakaman beberapa gambar. Pada tarikh 4 September 1888 Eastman mendaftarkanjenama perniagaan, Kodak.

Tahun 1932, Eastman bunuh diri. Ia meninggalkan nota yang berbunyi: "Pekerjaanku sudah selesai. Mengapa menunggu? "Iadimakamkan di Rochester, New York?

4.Nicolas Leblanc

lmuwan satu merupakan ahli kimia dan pakar bedah berbangsaPerancis yang terkenal kerana menjadi orang pertama yangmenghasilkan soda dari garam biasa. Ia lahir pada tahun 1742,Leblanc mengembangkan minatnya di bidang perubatan padausia muda. Ia mendaftarkan diri ke College of Surgeons Paris pada 1759. Pada 1780, ia menjadi doktor rumah tangga dariLouis Philip II, Duke of Orleans.

Pada 1775, Akademi Sains Perancis menawarkan hadiahsesiapa sahaja yang boleh memproses garam menjadi abusoda. Pada 1791, Nicolas Leblanc berjaya membuat natriumkarbonat menggunakan garam dan asid sulfat. Hadiah yangdijanjikan pun diberikan kepadanya.

Dua tahun selepas penyerahan hadiah, kerajaan revolusionerPerancis membatalkan hadiah yang diterima Leblanc.Selanjutnya, pada 1802 Napoleon memberikan kilang (tetapi bukan hadiah wang) kepadanya. Tapi Leblanc yang terlanjurkecewa tidak mampu untuk menjalankan kilang. Akhirnya, iabunuh diri pada tahun 1806.

5. Edwin Armstrong

Edwin Armstrong yang lahir pada 18 Disember 1890 merupakan seorang jurutera elektrik Amerika yang mencari radio FM. Untuk pertama kalinya, ia mula menggagas radio FM saat di universiti dan mematenkan gagasannya pada 1914. Tetapi, banyak pihakyang menghalang-halangi gagasannya itu. Di antaranya RadioCorporation of America yang berfikir bahawa gagasannya akan menghancurkan radio AM menghentikan kemajuan nya.

Kerana putus asa, kecewa dan beranggapan bahawa radio FMtidak akan pernah berjaya, Armstrong melompat dari tingkat 13apartmennya pada tahun 1954. Ia berusia 63 pada waktu itu.

6.Hans Berger


Hans Berger lahir di Neuses, Jerman pada tahun 1873. Ia dikenal sebagai orang pertama yang merekam electroencephalograms (EEGs) dengan objek manusia. Ia juga menemukan the rhythmic Alpha brain waves.


Berger belajar ilmu perubatan, neurologi, psikiatri dan psikologidi Universiti Jena. Namun, ia lantas menumpukan perhatian pada bidang neurologi dan mengikuti karya tunas yang dilakukan oleh saintis Inggeris, Richard caton. Ia berjaya mencatat EEGmanusia pada tahun 1924. Kejayaannya ini memberinya jalanuntuk mencari gelombang alfa dan manjelaskan-untuk kali pertama-bahawa epilepsi mempunyai kesan pada otak.Terganggu oleh kebangkitan Nazisme dan kesan Perang Dunia II, Berger gantung diri pada 1 Jun 1941.

7.Valeri Legasov


Valeri Alekseevich Legasov adalah seorang saintis Soviet yang terkemuka di bidang kimia organik dan ahli-ahli Akademi SainsKesatuan Soviet. Ia juga ketua jawatankuasa penyelidikanbencana Chernobyl pada 26 April 1986.
Setelah bencana Chernobyl, Legasov menjadi ahli kunci darikomisyen kerajaan yang ditubuhkan untuk menyiasat puncabencana dan untuk merancang pembubaran akibatnya.

Pada bulan Ogos 1986, ia menyajikan laporan dari delegasiSoviet pada pertemuan khas Badan Tenaga Atom Antarabangsadi Vienna. Laporannya memukul rakan Barat dengan kedalamananalisis dan kejujuran penuh dalam membincangkan akibat daripada tragedi itu.

Sikap tegas dan terbuka yang ditunjukkan Legasov, walaubagaimanapun, kemudian menyebabkannya harus menghadapibanyak masalah. Salah satunya, kerajaan Soviet sangat tidakselesa dengan keterusterangan dan simpulan prinsipnya.Akibatnya, dalam kurun waktu 1986-1987 namanya dua kali gagal masuk ke dalam senarai orang-orang yang akandianugerahkan gelaran Pahlawan Buruh Sosialis. Ia juga mengalami depresi berat. Kerana itulah, ia memutuskan bunuhdiri pada 27 April 1988.

8.Ludwig Boltzmann

Ludwig Eduard Boltzmann adalah seorang ahli fizik Austria yangterkenal di bidang mekanik statistik dan termodinamika statistik.Dia juga salah satu pendukung utama teori atom. Ia lahir di Vienna, 20 Februari 1844, Boltzmann kuliah di University of Vienna, dan mendapatkan gelar Ph.D pada usia 22. Tiga tahunkemudian ia menjadi profesor matematik-fizik di Universiti Graz.Impiannya untuk menjadi profesor fizik teori tercapai pada tahun1893 di Universiti Vienna.

Akan tetapi, di sebalik semua kejayaannya, Boltzmann menderitagangguan bipolar. Sebuah derita yang kemudian menyebabkanbunuh diri. Ia bunuh diri saat bercuti bersama keluarganya. Iadimakamkan di Vienna. Pada nisannya terdapat guratan.

9.David Kelly


David Christopher Kelly, nama lengkapnya. Ia salah seorang pegawai Kementerian Pertahanan Inggeris (MoD) seklaigus ahlisenjata biologi dan bekas Inspektor Pertubuhan Bangsa bidangsenjata di Iraq. Keraguannya terhadap dokumen-dokumen WMDyang disusun oleh Kerajaan Blair menyebabkannya terjerumus kedalam skandal politik dan ia dipaksa untuk menghadiri sidangJawatankuasa Parlimen.

Pada tarikh 17 Julai 2003, Kelly berjalan seharian melintasiOxfordshire. Ia juga dilaporkan telah menelan 29 ubat penghilangrasa sakit dan menyayat pergelangan tangannya. Namun, banyak tokoh, termasuk ahli parlimen dan paramedik meragukanpenyebab pasti kematian Kelly.

10.Viktor Meyer

Viktor Meyer, pakar kimia berbangsa Jerman ini mempunyaisumbangan besar ke atas kimia organik dan tak organik. Di samping itu, lelaki yang lahir di Berlin pada tahun 1848 ini jugamencipta suatu alat untuk mengukur kepadatan wap dan mencaritiofena.

Meyer adalah seorang workaholic. Mungkin lantaran kegilaannyapada pekerjaan, sistem sarafnya mula terganggu. Setelahbeberapa siri gangguan mental, ia akhirnya bunuh diri menggunakan sianida pada tahun 1897. Ia meninggal pada usia49.
sumber

10 Ilmuan Dunia Bunuh yang Diri 10 Ilmuan Dunia Bunuh yang Diri Reviewed by Admin on 1:08:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.