Gambar Fosil Pterosaurs Ditemui Di China



Gambar spesimen fosil yang dilampirkan menunjukkan haiwan yang mempunyai paruh yang menunjuk gigi yang besar, fosil ini dinyatakan berkait rapat dengan Ludodactylus, satu lagi cicak jarang ditemui dari Lembangan Araripe di timur laut Brazil, menurut Dr WangXiaolin, seorang saintis yang mengetuai pasukan penyelidikan Brazil bersama China yang menemui fosil tersebut.

Pasukan itu juga mendapati coprolites mengandungi beberapa serpihan tulang ikan di sebelah tengkorak tersebut menunjukkan bahawa haiwan ini memakan ikan. Reptilia itu telah dinamakan Guidraco beberapa Venator, gabungan China dan Latin yang bermaksud “pemburu hantu.”

Spesimen itu telah ditemui dari Pembentukan Jiufotang Awal Cretaceous di wilayah Liaoning Northeast China, rantau yang terkenal dengan fosil pterosaur yang banyak ditemui di sana.

Mungkin ini menjadi satu penjelasan terhadap beberapa persamaan dengan Brazil Ludodactylus statesthat spesies awal beberapa pterosaur Cretaceous makhluk yang berasal di Asia dan kemudian berpindah ke kawasan-kawasan lain, seperti Brazil.

“Kejadian Guidraco adalah selaras dengan hipotesis” kata Kellner coauthorAlexander pengkaji dari Universiti Persekutuan Rio de Janeiro (UFRJ).

Dr Wang berkata pterosaurs mungkin telah dipaksa untuk meninggalkan Pembentukan torising Jiufotang akibat saingan dengan burung lain yang juga makan ikan.

Satu laporan mengenai penemuan itu akan disiarkan dalam Naturwissenschaften pada April ini, iaitu sebuah jurnal akademik bagi para saintis alam semula jadi.

Gambar fosil pterosaur yang ditemui

Gambar Fosil Pterosaurs Ditemui Di China Gambar Fosil Pterosaurs Ditemui Di China Reviewed by Admin on 7:36:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.