Operasi Besar-Besaran Mencari Kapal Tangki Hilang Di Perairan Tanjung Sedili Dijalankan



KUALA LUMPUR: Segala kelengkapan menyelamat telah dikerahkan untuk mengesan dan menyelamat sebuah kapal tangki milik Malaysia yang hilang di 30 batu nautika timur Tanjung Sedili, Kota Tinggi, Johor semalam.

Perkara ini disahkan sendiri oleh Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak melalui laman Facebook miliknya.

Najib melahirkan rasa sedih dan berdoa 22 anak kapal selamat di mana daripada 22 orang itu 16 orang merupakan rakyat Malaysia.

"Saya sedih mendengar berita kehilangan kapal tangki milik Malaysia itu. Saya berdoa semoga 22 kru yang 16 daripadanya ialah warga Malaysia berada dalam keadaan selamat.

"Doa saya adalah bersama keluarga masing-masing. Kerajaan akan menggunakan sumber-sumbernya untuk mengesan kapal tangki itu," katanya melalui laman Facebook.

BACA: Kapal Tangki Bawa Bawa 6,000 Metrik RON95 Hilang Tanpa Dikesan Di Perairan Tanjung Sedili

Semalam, kira pukul 8.50 malam kapal tangki tersebut, MT Orkim Harmony telah terputus hubungan dan lokasi mereka sehingga kini tidak berjaya dikesan.

Kapal tersebut membawa 6,000 tan metrik muatan minyak petrol RON95 dimana ia belayar dari Melaka ke Kuantan, Pahang.

Oprasi mencari dan menyelamat telah disertai oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dengan kekuatan tiga buah kapal bersama 150 anggota sementara Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menggunakan sebuah helikopter, tiga buah kapal dan sebuah bot.

Operasi Besar-Besaran Mencari Kapal Tangki Hilang Di Perairan Tanjung Sedili Dijalankan Operasi Besar-Besaran Mencari Kapal Tangki Hilang Di Perairan Tanjung Sedili Dijalankan Reviewed by Admin on 11:11:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.