Hasad Dengki Penyakit Hati Merbahaya



Dalam kita mengharungi hidup hari demi hari, pelbagai ragam dan sikap manusia dapat kita kenalpasti, samada jauh atau hampir dengan diri malah mungkin ada dalam diri kita. Bercerita mengenai kepelbagaian, memang tidak boleh lari dari aspek kehidupan sendiri, seperti hidup mewah, tamak, berjaya, tersisih dan lain - lain.

Perbezaan kehidupan manusia ini sebenarnya boleh menimbulkan sifat iri hati dan hasad dengki pada manusia. Hasad dengki merupakan penyakit hati yang merbahaya, melahirkan rasa sakit hati dalam dirinya apabila melihat orang lain mendapat kesenangan atau kemuliaan, sebaliknya berharap agar kesenangan atau kemuliaan itu hilang daripada orang lain.

Hasad dengki tidak mengenal pertalian keluarga, tidak mengenal sahabat dan rakan kerja. Keluarga yang rapat menjadi renggang, sahabat yang akrab menjadi musuh, rakan sekerja menjadi tidak sehaluan, semua ini adalah perasaan hasad dengki.

Sifat ini akan membawa kebinasaan sekiranya ia dibiar bersarang dalam hati manusia. Hasad dengki akan memacu sifat mazmumah yang lain seperti sifat meninggi diri (sombong), membangga diri, merasa tidak puas hati yang akibatnya akan menimbulkan permusuhan dan persengketaan.

Agama Islam sendiri melarang keras umatnya bersifat dengki kerana sifat dengki itu boleh memakan dirinya sendiri serta mendatangkan kesan yang buruk. Kebiasaannya orang yang bersifat dengki jiwanya tidak akan tenteram, apatah lagi apabila melihat orang yang didengkinya itu semakin bertambah-tambah senang.

Jadi kalau ada di antara kita mempunyai sifat ini, maka segeralah mengubatinya. Bersyukur dengan apa yang ada, dan tidak membanding - bandingkan diri dengan orang lain dah cukup rasanya untuk kita mengelak sifat dengki.

Warna yang sentiasa iri hati dan meninggi diri akhirnya bersatu dan menjadi pelangi yang indah.

Hasad Dengki Penyakit Hati Merbahaya Hasad Dengki Penyakit Hati Merbahaya Reviewed by Admin on 4:43:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.