Ini Jawapan Mufti Pahang Berkaitan Permainan Pokemon Go



KUANTAN - Orang Islam disarankan agar mengelak daripada terjebak dengan sebarang permainan yang boleh mencetuskan kemudaratan hingga boleh memesongkan akidah si pemain.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Othman berkata, sekiranya permainan tersebut boleh memesongkan akidah seseorang maka ia akan menjadi haram di sisi agama Islam.

“Isu permainan karektor Pokemon dan aplikasi Pokemon Go sekiranya asasnya boleh merosakkan maka kita boleh terima ia sebagai haram.

“Walaupun bagi Pejabat Mufti Negeri Pahang masih belum mengeluarkan sebarang fatwa khas berhubung aplikasi permainan ini namun ia boleh diterima sekiranya permainan tersebut boleh membawa kepada masalah dan kemudaratan.

“Bukan mudah untuk tentukan haram sewenangnya memandangkan perlu membuat mesyuarat dan kajian melalui jawatankuasa yang telah dilantik.. namun sekiranya di beberapa negara dan negeri lain sudah mengeluarkan fatwa, sama ada haram atau sebaliknya, kita boleh dan kena terima memandangkan ia mempunyai kaitan dengan orang Islam,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, di sini, hari ini.

Dalam pada itu, katanya, ibu bapa khususnya perlu mengawal dan tidak membiarkan anak-anak tenggelam dalam kelalaian yang boleh merosakkan mereka.

“Permainan tersebut adalah satu aplikasi yang direka maka kita seharusnya lebih peka dan melihat kesan-kesannya selepas itu.... paling penting melihat daripada segi keselamatan.

“Justeru kita mengesyorkan agar melihat terlebih dahulu bentuk permainan atau aplikasi yang tidak mempunyai sebarang unsur yang boleh mendatangkan keburukan,” katanya.  -SH

Ini Jawapan Mufti Pahang Berkaitan Permainan Pokemon Go Ini Jawapan Mufti Pahang Berkaitan Permainan Pokemon Go Reviewed by Admin on 10:27:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.