Penyakit Membolehkan Kita Menjadi Semakin Bijak



Saat tubuh anda berkembang dan berkembang, fikiran belajar untuk mengenal dan menapis pelbagai macam objek dan maklumat, proses ini disebut dengan Latent Inhibition atau lebih ringkas dengan LI .

Dalam beberapa kes, manusia mempunyai kepekaan berlebih terhadap pelbagai keadaan persekitaran, seperti bunyi-bunyian, nombor siri telefon bimbit di atas meja anda, atau tanda dan tarikh pengeluaran lampu di bilik anda. Kelainan ini disebut dengan Low Latent Inhibition atau Lli.


Tanda-tanda orang yang mengidap Lli:

1. Lebih peka terhadap maklumat di sekitar anda:

Anda melihat lebih banyak, mendengar lebih banyak, lebih bau dan merasa lebih melalui kenalan sentuhan. Tanpa usaha sedar, fikiran anda mempunyai sebuah pengambilan maklumat yang lebih luas. Setelah menghadapi segala bentuk rangsangan (yang menarik bagi anda), fikiran anda secara automatik menjelajah komponen-komponennya. Jadi anda boleh mendapatkan maklumat tentang sesuatu yang terlewatkan oleh orang normal.

2. Dapat mengetahui kebohongan seseorang:

Anda biasanya mampu melihat pembohongan dan penipuan yang digunakan orang dalam kehidupan sehari-hari.

3. Mampu belajar dengan cepat:

Ketika belajar, anda boleh membuat perubahan seketika. Anda boleh mempraktikkan pelajaran yang baru saja anda serap, dan mampu membuat Sambungan atau persatuan antara 2 hal atau lebih yang biasanya pada orang normal, kelihatan seperti tidak berkaitan sama sekali. Mudah memahami penjelasan. Anda melihat maklumat latar belakang non-verbal dan ini sering memberikan gambaran yang lebih menyeluruh daripada apa yang diucapkan.

4. There is no talking voice in your head:

Anda berfikir secara jernih dengan fikiran sedar anda. Maklumat tenggelam sepenuhnya dalam fikiran sedar anda tanpa pengaruh fikiran bawah sedar.

5. Sukar untuk mendedahkan apa yang ada dalam fikiran:

Kerana fikiran anda sangat teliti dan terperinci tentang hal-hal yang dianggap remeh oleh orang lain, maka anda akan sukar untuk menjelaskannya secara lisan kepada orang lain.

6. Orang lain dilihat bodoh dan membosankan dengan penjelasannya:

Anda akan merasa sebal dan geregetan bila mendengar penjelasan orang normal kerana dalam fikiran anda, orang tersebut menjelaskan tentang sesuatu yang anda anggap seharusnya sudah dijelaskan beberapa jam sebelumnya. Jadi ibarat, seseorang berbicara masih sampai di mata A, sedangkan fikiran anda sudah mencapai mata P (dalam abjad).

7. Ilmu pengetahuan adalah sumber ketenangan:
Anda boleh mencari ketenangan dan ketenteraman dalam mempelajari pelbagai hal yang berbau sains.

Orang yang mengidap Lli berisiko mengalami keterbelakangan mental bila orang tersebut tidak mempunyai IQ yang cukup untuk memproses segala maklumat yang dia dapatkan dari lingkungan sekitarnya.

Sedangkan penghidap Lli yang mempunyai IQ tinggi akan menjadi seseorang yang biasa kita sebut genius

Penyakit Membolehkan Kita Menjadi Semakin Bijak Penyakit Membolehkan Kita Menjadi Semakin Bijak Reviewed by Admin on 11:56:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.