Saman Bukan Niaga Tapi Didik Pengguna Jalan Raya


saman, segera, bayar, isu, kes, didik, pengguna jalan raya, kereta, motor, denda, wajib, kesalahan trafik, aniaya

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) membantah cadangan Suruhanjaya Khas untuk mengkaji perkhidmatan awam yang mencadangkan supaya semua pemandu dan penunggang motosikal yang melakukan kesalahan trafik perlu menyelesaikan saman mereka serta-merta atau kenderaan mereka akan ditahan.

“DPPWP menganggap cadangan ini amat keterlaluan serta tidak sesuai dilaksanakan kerana menganiaya pengguna jalan raya,” kata Timbalan Ketuanya, Mohd Suhaimi Abdul Aziz (gambar).

Menurutnya, meskipun DPPWP bersetuju pesalah trafik dikenakan hukuman, namun untuk membayar serta merta saman yang dikenakan ke atas mereka merupakan cadangan yang tidak relevan.

Ini, ujarn ya kerana bukan semua pengguna trafik terdiri daripada kalangan mereka yang berkemampuan untuk membayar saman serta merta.

Katanya, kemungkinan mereka mempunyai urusan penting yang perlu diselesaikan dengan segera, dan jika kenderaan mereka ditahan kerana gagal membayar saman tersebut, ia dianggap telah menzalimi pengguna jalan raya.

“Cadangan ini juga dibimbangi akan menggalakkan gejala rasuah antara polis trafik dengan pengguna jalan raya.

“Jika selama ini, tiada bayaran dikenakan oleh polis trafik semasa menyaman pengguna, namun masih rasuah berleluasa, bagaiman pula jika bayaran terpaksa dibuat serta merta dengan kos tambahan terpaksa diselit di celah-celah bayaran tersebut bagi mengurangkan atau menghapuskan saman mereka,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Gejala ini, katanya mungkin akan menjadi bertambah parah dan sukar dikesan jika ianya benar-benar dilaksanakan nanti.

Sepatutnya, kata beliau suruhanjaya perlu melihat kepada keperluan dan kemampuan rakyat.

Baginya, saman adalah suatu hukuman dan pendidikan kepada pengguna supaya patuh kepada peraturan jalan raya.

Beliau berkata, dengan saman pengguna akan lebih berdisiplin, dan ini sudah tentu akan mengurangkan risiko kemalangan jalan raya.

Tambah beliau lagi, saman diadakan bukan untuk berniaga antara kerajaan dengan rakyat, ia hanya alat bagi mengajar pengguna erti peraturan yang perlu dipatuhi di jalan raya.

“Bagi pengguna jalan raya yang tidak mampu membayar saman serta merta, mereka perlu diberi peluang untuk menjelaskan saman di kemudian hari dalam tempoh yang diberikan,” katanya lagi.

Selain dari itu, ujarnya kerajaan juga perlu melihat kepada alternatif lain dalam mendidik pengguna jalan raya selain daripada saman.

“Yang penting adalah ianya dapat meningkatkan kesedaran pengguna terhadap aspek keselamatan jalan raya,” ujarnya.

Beliau berpandangan, jika mekanisme lain mampu mendidik dan mendisiplinkan pengguna jalan raya tentang peri pentingnya mematuhi peraturan jalan raya, ia amat baik untuk dilaksanakan selain dari saman.

“Justeru, DPPWP meminta suruhanjaya khas mengkaji balik cadangan tersebut dan menggantikannya dengan cadangan yang lebih relevan, sesuai serta menyenangkan semua pihak supaya tidak ada pihak yang merasa dizalimi oleh kerajaan,” katanya lagi.
sumber

Saman Bukan Niaga Tapi Didik Pengguna Jalan Raya Saman Bukan Niaga Tapi Didik Pengguna Jalan Raya Reviewed by Admin on 10:21:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.