Rusia hantar Tiga Armada Ke Laut Syria


Novocherkassk

Sebuah kapal perang Rusia membawa unit marin telah meninggalkan pelabuhan Laut Hitam untuk Syria di tengah-tengah persediaan untuk pemindahan rakyat yang tinggal dan bekerja di negara yang dilanda persengketaan itu.

Kapal pendaratan Novocherkassk adalah kraf ketiga itu dihantar sejak 28 DISEMBER ke pelabuhan Tartus yang dipajak Rusia daripada sekutu Timur Tengah terakhirnya iaitu Syria. Kapal pendaratan Azov dan Nikolai Filchenkov juga telah dihantar ke Syria dari pangkalan Rusia terlebih dahulu menjadikan jumlah kapal pendaratan Rusia yang bakal berada di Laut Syria kepada tiga buah.

Sumber tentera berkata Novocherkassk akan tiba di Tartus dalam tempoh 10 hari pertama Januari 2013.

Pengkalan Tartus adalah satu-satunya stesen tentera laut di luar bekas Kesatuan Soviet Rusia dan dilihat sebagai aset strategik utama Moscow.

Nikolai Filchenkov

Rusia telah dituduh menggunakan pengkalan tersebut untuk membekalkan senjata Presiden Syria Bashar al-Assad dengan.

Tetapi kejayaan pejuang terkini mendorong Rusia mengakui buat kali pertamanya pada bulan ini bahawa hari-hari Assad berkuasa akan berakhir. Kesedaran itu membuatkan menteri luarnya berusaha untuk melobi gencatan senjata melalui rundingan dengan FSA namun ditolak FSA kerana Rusia enggan mematuhi syarat rundingan iaitu perletakan jawatan Bashar Al Asad.

Ketiga-tiga kapal pendaratan akan menyertai apa yang didakwa Rusia sebagai latihan menyeluruh di luar pantai Syria melibatkan kapal daripada tiga armada tentera laut.
sumber

Rusia hantar Tiga Armada Ke Laut Syria Rusia hantar Tiga Armada Ke Laut Syria Reviewed by Admin on 3:00:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.