Pelik ! Kereta Berusia 7500 Tahun Ditemui




"Kereta mainan" dipamerkan bersama boneka mainan dan wisel (semuanya terbuat daribatu) di Muzium Mardin. Arkeolog Mesut Alp melaporkan bahawa kereta mainan itu yang paling tidak berusia 7.500 tahun atau bertarikh kembali ke akhir Zaman Batu. Ketikabercakap dengan wartawan dari agensi berita Cihan dan dengan reporter Todays Zaman,Alp berkeras bahawa benda itu adalah kereta mainan.



Pengarah Kebudayaan dan Pelancongan Mardin, Davut Beliktay, menegaskan bahawabenda yang dipamerkan salah satunya adalah kereta mainan berusia 7.500 tahun. Beliktaymengatakan bahawa kereta itu "seperti salinan" kereta hari ini, menambah bahawa bendaitu juga menyerupai traktor. Namun , ia tidak menjelaskan bagaimana kereta mainan bolehberusia 7.500 tahun. Mengulas mainan kuno yang lain, ia berkata: "Kami percaya bahawawisel dan boneka berasal dari 5,000 hingga 6,000 tahun yang lalu. Peluit-peluit masih dalamkeadaan baik". Beliktay mengatakan kepada media bahawa maklumat yang komprehensifmengenai kereta mainan 7.500-tahun itu akan segera dikeluarkan.


Pelik ! Kereta Berusia 7500 Tahun Ditemui Pelik ! Kereta Berusia 7500 Tahun Ditemui Reviewed by Admin on 11:39:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.