Misteri Kelahiran Kembar Yang Tinggi Di Brazil



Cândido Godói adalah sebuah perbandaran dengan 6,641 penduduk dalam kerajaan Rio Grande do Sul, Brazil dekat sempadan Argentina. Sangat terkenal dengan jumlah kelahiran kembaryang tinggi di sana. Fenomena berkembar ini lebih tertumpu dalam kawasan Linha São Pedro, satu penempatan kecil di bandar raya Cândido Godói, dalam satu populasi homogen etnik keturunan Jerman.

Peratusan kelahiran kembar dalam Cândido Godói adalah 10%. Kadar ini amat luar biasa, melebihi kadar tertinggi kembar kebangsaan iaitu 4.5-5% untuk barat daya Nigeria. Separuh daripada kembar (8 daripada 17) telah disahkan dalam satu kajian merupakan kembar monozigot (seiras). Kelahiran kembar direkodkan sejak dari awal abad ke-20, apabila kolonis pertama mengandungi tujuh belas pasang kembar, dan terus diperhatikan dalam beberapa generasi kemudian.

Penduduk sebahagian besarnya orang Poland atau berdarah Jerman, dengan banyak jejak dari rantau Hunsrück di Jerman, yang mempunyai kadar purata kembar yang tinggi.

Doktor terkenal Nazi, Josef Mengele, yang telah menjalankan kajian-kajian kelahiran berkembar di Jerman, diketahui telah meninggalkan Amerika Selatan kerana Pihak Berikat telah dikepung oleh rejim Nazi Jerman. Ahli sejarah Argentina, Jorge Camarasa, telah kemukakan teori yang Mengele jalankan terhadap eksperimen-eksperimen mengenai wanita di kawasan itu, yang mungkin bertanggungjawab untuk nisbah tinggi kelahiran kembar. Sejak ketibaan Mengele ke selatan Brazil pada tahun 1963, kejadian kelahiran kembar mula meningkat, membawa kepada kadar kembar semasa kepada 1 dalam 10. Walaubagaimanapun, spekulasi tersebut telah dipertikaikan oleh sejarawan tempatan, Paulo Sauthier, yang berkata Mengele tidak mengkaji berkaitan kembar semasa berada di Brazil. Tambahan pula, menurut pakar genetik, kemungkinan paling tepat untuk menjelaskan frekuensi tinggi kelahiran kembar adalah pengasingan genetik dan baka. Tetapi laporan menunjukkan yang frekuensi tinggi kelahiran kembar semenjak ketibaan Mengele ke Amerika Selatan.

Fenomena jumlah kelahiran kembar yang besar tidak pelik kepada penduduk Cândido Godói, dan juga didalam bandar Igbo-Ora di Nigeria dan perkampung Kodinji di India.

Misteri Kelahiran Kembar Yang Tinggi Di Brazil Misteri Kelahiran Kembar Yang Tinggi Di Brazil Reviewed by Admin on 4:11:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.