9 Teknik Penyiksaan Ganas Paling Menakutkan


Konvensyen PBB yang Menentang Penyeksaan mendefinisikan penyiksaan sebagai: "... segala bentuk tindakan yang menimbulkan rasa sakit atau penderitaan, baik secara fizikal mahupun mental, yang dilakukan secara sengaja terhadap seseorang untuk tujuan tertentu seperti untuk memperolehi maklumat atau pengakuan daripada orang tersebut atau dari orang ketiga, menghukum orang tersebut atas tindakan yang ia atau orang ketiga lakukan atau tertuduh melakukannya ... "



Segala bentuk penyiksaan dianggap sebagai tindakan illegal di banyak Negara; sesuai dengan bunyi Konvensyen Geneva. Namun, terdapat beberapa bentuk penyeksaan yang masih dipraktikkan hingga saat ini atau sehingga beberapa tahun yang lalu.

1. Melumpuhkan Panca Indera


Melumpuhkan Panca Indera Merupakan bentuk penyiksaan paling keji; melumpuhkan salah satu pancaindera seseorang merupakan teknik penyeksaan yang kejam. Pelaku penyiksaan tidak hanya memborgol korban, ia juga menutup matanya, menutup telinga dan hidungnya untuk melumpuhkan 3 dari 5 pancaindera yang dimiliki si mangsa: penglihatan, pendengaran, dan penciuman. Teknik ini terbukti ampuh dalam waktu sekejap kerana korban tidak mampu menahan perasaan kehilangan pancaindera miliknya. Teknik ini digunakan dalam pelbagai bentuk.

2. Strappado (Penggantungan ala Palestin)

Penggantungan ala Palestin merupakan bentuk penyeksaan yang keji di mana tangan mangsa diikat di belakang punggungnya, lalu seutas tali diikatkan pada tangan mangsa dan ditarik melalui sebilah kayu sehingga mangsa berada dalam kedudukan tergantung. Untuk menambah penderitaan mangsa; beban biasanya ditambah.

3. Perampasan Waktu Tidur

Bentuk penyeksaan lain adalah perampasan waktu tidur, di mana mangsa berada dalam kedudukan berdiri menegak dan ketika ia cuba untuk tidur, ia diganggu secara fizikal, menggunakan suara nyaring dan cahaya terang. Tidur merupakan perkara pokok yang diperlukan seseorang agar ia tetap merasa damai dan tenang. Namun, ketika ia tidak dibenarkan tidur, ia akan kehilangan akal sihatnya. Teknik ini dilakukan berulang kali sehingga diperoleh hasil yang diinginkan. 

Mantan Perdana Menteri Israel Menachem Begin mendeskripsikan pengalamannya ketika menghadapi penyiksaan ini sebagai berikut: 

Di hadapan tawanan yang disoal siasat, pandangannya mula kabur. Jiwanya merasa lelah, kakinya tak mampu berdiri lagi, dan ia hanya mempunyai sebuah keinginan: tidur ... Sesiapa yang pernah merasakan keinginan ini pasti mengerti bahawa rasa lapar dan haus tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan keperluan yang satu ini.

4. Penyeksaan dengan Panas / Sejuk yang Ekstrim

Panas atau sejuk yang melampau sangatlah tidak selesa. Jika panas atau sejuk melampau dikuatkuasakan pada mangsa yang sudah merasa tegang dan stress, maka hal ini akan menjadi penyiksaan bagi korban. Korban dilucuti pakaiannya lalu diletak di dalam sel (atau luar, bergantung pada cuaca) dan dihadapkan pada suhu panas melampau (hingga 50 darjah celcius) atau suhu sejuk melampau (dibawah 0 darjah celcius). Teknik ini digunakan hingga saat ini.

5. Gangguan Seksual (Rogol / Sodomi)

Melakukan hubungan seksual atau melakukan seks oral mahupun anal tanpa dikehendaki oleh salah satu pihak boleh disebut sebagai gangguan seksual. Rogol dan sodomi merupakan dua hal yang berbeza, namun kedua-duanya digunakan dalam bentuk penyiksaan.
Dalam bentuk penyiksaan ini, mangsa rogol ; tidak masalah apakah korban laki-laki atau perempuan (seperti yang dibuktikan Abu Ghuraib). Pemerkosaan mengakibatkan kerosakan dan penderitaan fizikal dan psikologi mangsa.

6. Waterboarding

Waterboarding merupakan teknik yang disertakan di dalam Senarai Teknik Interogasi Modern oleh CIA, namun teknik ini tidak dibenarkan untuk digunakan lagi (secara rasmi). Waterboarding dilakukan dengan mengikat mangsa pada bahagian belakang dengan kepala tunduk ke bawah, lalu menutupi kepalanya dengan kain berliang. Lalu air dalam jumlah banyak dituangkan ke wajah korban; menimbulkan rasa sakit pada bahagian refleks menyelam mamalia yang boleh menyebabkan rasa sakit ekstrim, kerosakan paru-paru/otak, dan bahkan mematahkan tulang korban jika ia cuba melepaskan diri.
Namun, belum ada kenyataan rasmi apakah teknik ini digunakan oleh CIA kerana Jabatan Pertahanan Amerika menolak untuk memberikan kenyataan rasmi mengenai hal ini.

7. Lynching

Lynching adalah bentuk penyeksaan yang melibatkan bukan satu tetapi seluruh ahli mafia dalam menyeksa mangsa. Korban digantung dan dipukul hingga mati. Bentuk penyiksaan ini dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 1950 hingga 1960 disaat perkauman merebak dan sebahagian besar mangsa merupakan warga Afrika-Amerika. Namun, berkat usaha Martin Luther King, lynching tidak lagi dipraktikkan.

8. Berdiri Paksa

"Saya berdiri 8 hingga 10 jam satu hari," tulis Donald Rumsfeld dalam memo soal siasat yang ia tulis tahun 2002. "Mengapa berdiri terhad hanya untuk 4 jam?" Rumsfeld mungkin akan merasa sedikit berbeza jika ia harus berdiri di tempat yang sama selama 8 hingga 10 jam, yang boleh menyebabkan pembengkakan, cedera, dan rasa sakit yang tak tertahankan.

9. Hirisan

Bentuk penyeksaan yang menyeramkan ini dikuatkuasakan di China pada akhir tahun 1905. Korban diseksa dengan dipotong / dihiris menggunakan pisau tajam. Penyiksaan biasanya berlangsung dengan menghiris mata. Hal ini dilakukan untuk membutakan korban untuk meningkatkan penderitaan mental untuk penyiksaan selanjutnya. Hirisan yang dilakukan terus-menerus tentunya akan mencederakan telinga, bibir, jari tangan, jari kaki dan akhirnya bahagian daging korban. Keseluruhan proses ini akan memakan masa 3 hari.



9 Teknik Penyiksaan Ganas Paling Menakutkan 9 Teknik Penyiksaan Ganas Paling Menakutkan Reviewed by Admin on 11:11:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.