Hidupan Air Yang Unik Dan Pelik


ALLAH ciptakan air sebagai sumber kehidupan sebagai asas kehidupan manusia dan pokok. Bumi Allah sangat luas sehingga kita masih belum mampu untuk meneroka seluruhnya. Namun penyelidakan dan pencarian untuk mnerokai kewujudan hidupan yang tidak pernah dijumpai telah membawa kita untuk menjumpai hidupan seperti di bawah.

1. Whorl-Tooth Shark



Ikan ini hidup lebih dari 250 juta tahun yang lalu, dan sekarang sudah pupus. Panjangnya boleh mencapai panjang 13 kaki. Gigi sebelah bawahnya mirip dengan gergaji mesin, sementara gigi sebelah atasnya hanya berisi sedikit gigi.

2. Carrier Shell

Siput ini tergolong dalam kelas Moluska, dan menghias cangkangnya sendiri dengan memilih beberapa cangkang lainnya, bebatuan, atau kepingan2 lainnya, lalu melekatkannya ke cengkerangnya sendiri. Ada 22 spesis, dan setiap spesis suka menghias cengkerangnya dengan benda2 yang disukainya.

3. Oreo Dory


Ikan ini ditemui di perairan Selandia Baru dan Australia dan dapat hidup sehingga kedalaman 4.200 kaki. Mereka telah didokumentasi dapat hidup hingga 100 tahun, dan angka ini sangat fenomenal untuk seekor ikan. Mereka sebagian besar memakan plankton dan crustaceae.

4. Narwhal


Ikan ini sangat jarang kelihatan. Narwhal bererti paus mayat; dinamakan demikian kerana warna kulitnya yang kebiruan dan bernoda kotor. Ikan ini sangat mirip dengan Unicorn dan memiliki tanduk. Tanduk ini akan tumbuh hingga 7-10 kaki, namun kegunaannya masih belum diketahui.


 Nizarazu

Hidupan Air Yang Unik Dan Pelik Hidupan Air Yang Unik Dan Pelik Reviewed by Admin on 12:04:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.