Cermin Diri Dulu Sebelum Beri Ceramah – Sultan Johor



PETALING JAYA: Para pendakwah yang ingin berceramah di negeri Johor diingatkan supaya mendapatkan tauliah daripada Majlis Agama Islam Johor (MAIJ) terlebih dahulu.

Malah, mereka juga harus cermin muka sendiri terlebih dahulu sebelum memberi nasihat kepada orang lain.


Peringatan itu diberikan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar ketika bertitah pada Majlis Perasamian Tilawah al-Quran peringkat negeri Johor ke-60 di Dataran Tanjung Emas di Muar semalam.

Baginda bertitah, Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan agama Islam di bawah kuasa negeri dan sultan adalah ketua agama di negeri masing-masing.

“Kita akan mengawal mana-mana orang daripada mengajar agama Islam tanpa tauliah kerana ajaran sesat dan ceramah berbaur politik yang menjadi medan untuk mengata, memfitnah dan mencaci orang lain akan hanya mengelirukan masyarakat Islam dan meruntuhkan perpaduan rakyat,” titah baginda, lapor Sinar Harian Online.

Baginda turut memberitahu, sejak kebelakangan ini, ada pihak-pihak yang suka mencampuri kuasa agama di negeri-negeri sedangkan mereka hanya mempunyai bidang kuasa di negeri masing-masing.


Cermin Diri Dulu Sebelum Beri Ceramah – Sultan Johor Cermin Diri Dulu Sebelum Beri Ceramah – Sultan Johor Reviewed by Admin on 8:59:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.