Inilah Punca Kekotoran Telinga Dan Cara Berkesan Membersihkan Kotoran Tanpa Bahaya



Tahi telinga adalah zat yang secara alami ditemui dalam telinga bahagian dalam, yang melindungi daripada bakteria dan zarah lain.

Tapi ada masanya ia berkumpul dalam jumlah besar yang boleh menyebabkan ketidakselesaan seperti kurang pendengaran, perasaan bahawa ada sesuatu yang melekat di telinga dan gatal-gatal. Itu sebabnya anda perlu secara berkala membersihkan telinga anda untuk membuang tahi telinga.

Sebelum kita berbicara tentang cara anda boleh lakukan untuk buang tahi telinga di rumah, penting untuk mengetahui apa yang menyebabkan ketidakselesaan akibat kotoran telinga. Tahi telinga boleh mengganggu atau menjengkelkan apabila ia tersumbat dalam saluran telinga. Perkara ini biasanya berlaku apabila anda menggunakan putik kapas untuk membersihkan telinga anda, memaksa tahi telinga harus didorong lebih ke dalam telinga.


Apa kesan terlalu banyak tahi telinga?
Apabila terlalu banyak tahi telinga terkumpul di telinga anda, anda mungkin akan mengalami beberapa gejala berikut:

1 .Gatal di dalam saluran telinga
2. Merasa seperti telinga anda penuh
3. Pening
4. Kurang pendengaran

Untuk menjaga dalam telinga daripada berlebihan penumpukan kotoran, sangat penting bagi anda membersihkan secara teratur dan menghapuskan kotoran telinga. Sebaiknya elakkan menggunakan putik kapas tetapi sebaliknya cuba rawatan rumah di bawah ini untuk menghapuskan kotoran telinga.

1. Larutan garam


Larutan garam adalah pilihan bagus untuk menghilangkan kotoran telinga. Yang perlu anda lakukan adalah untuk mengacau satu sudu teh garam (7.5 g) di ½ cawan air (100 ml). Kemudian hanya rendam bola kapas dalam larutan dan membiarkan beberapa titis jatuh ke telinga anda apabila anda condongkan kepala ke satu sisi. Tahan kedudukan ini selama beberapa minit untuk membiarkan cecair menembusi liang telinga dan melembutkan lilin. Kemudian sengetkan kepala anda ke arah yang berlawanan dan menggunakan tisu untuk menyerap cecair yang mengalir keluar.

2. Minyak parafin


Salah satu rawatan rumah yang paling selamat dan paling berkesan untuk menghilangkan kotoran telinga adalah minyak parafin yang dijual di sebahagian besar farmasi. Yang perlu anda lakukan adalah panaskan 2-3 sudu minyak ini di atas api lilin. Jatuhkan beberapa titis di telinga anda dan baring selama beberapa minit. Kemudian gunakan air suam untuk keluarkan tahi telinga. Lakukan ini selama tiga hari berturut-turut bagi mendapatkan hasil yang baik.

4. Gliserin

Gliserin adalah produk semulajadi yang membantu melembutkan tahi telinga untuk dihapuskan mudah. Anda boleh menemuinya di farmasi dan menggunakan empat titik di setiap telinga, tiga kali sehari untuk hasil terbaik.

5. Cuka dan alkohol penyelesaian

Campur sedikit cuka putih dan alkohol dalam mangkuk kecil. Celupkan bola kapas ke dalam campuran dan gunakan beberapa titis untuk setiap telinga.

6. Minyak zaitun

Minyak zaitun adalah bahan lain yang banyak membantu melembutkan tahi telinga dan memudahkan penyingkiran. Masukkan dua atau tiga titis minyak zaitun di telinga yang terkena sebelum tidur, dan cuba untuk tidur di sisi berlawanan. Ulangi rawatan ini selama tiga atau empat malam berturut-turut.

Sumber: syifa.info

Inilah Punca Kekotoran Telinga Dan Cara Berkesan Membersihkan Kotoran Tanpa Bahaya Inilah Punca Kekotoran Telinga Dan Cara Berkesan Membersihkan Kotoran Tanpa Bahaya Reviewed by Admin on 9:51:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.