Lelaki Menakjubkan, Mencipta Tangannya Sendiri. Macam Mana?



Hebat! pujian itulah yang harus dilontarkan terhadap Sun Jifa. Meskipun dengan fizik dan ekonomi yang terbatas, lelaki tua berasal dari Guanmashan, Provinsi Jilin, China itu mampu mencipta sebuah tangan bionik buatan sendiri. Sun Jifa sebelumnya dikenali sebagai pembuat bom yang digunakan untuk menangkap ikan. Namun dalam satu kemalangan, bom yang digunakannya meledak dan menghancurkan kedua tangannya. Lelaki yang berusia 51 tahun itu sempat mendapat rawatan di rumah sakit. Di sana dia mendapat tawaran untuk menggunakan tangan palsu. Namun kerana dianggap tidak sesuai dengan keinginannya, Sun memutuskan meneruskankan hidupnya tanpa kedua tangan.


Sedar dirinya harus makan, Sun yang kemudian bekerja di sebuah penternakan keluarga mula berfikir untuk mencipta tangan palsu. Lalu tercetuslah idea untuk membuat tangan bionik. Dengan menggunakan bahan baja dan beberapa peralatan lainnya yang berhasil dikumpulkan, Sun mula merangka satu demi satu tangan bionik tersebut. Kini setelah 8 tahun berlalu, Sun akhirnya mampu menggunakan tangan palsu hasil ciptaannya itu. Dengan bantuan tangan bionik itu, Sun kini dapat makan seperti orang lain dan mempermudahkan dirinya melakukan pekerjaan di penternakan. 

Walaupun demikian, Sun mengaku masih mengalami sedikit kesukaran ketika menggunakan tangan bionik itu. Baja yang agak berat sering membuat Sun merasa lelah jika terlalu lama menggunakannnya. Belum lagi bahan baja juga diketahui dapat menyerap suhu udara dengan baik. Dengan kata lain, ketika di musim dingin, Sun akan mudah merasa kesejukkan. Sebaliknya di musim panas, tangan Sun akan merasa terbakar kepanasan.
sumber

Lelaki Menakjubkan, Mencipta Tangannya Sendiri. Macam Mana? Lelaki Menakjubkan, Mencipta Tangannya Sendiri. Macam Mana? Reviewed by Admin on 10:23:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.