Lelaki Mengamuk Disaman Lepas Tutup Akaun Astro



KUALA LUMPUR – Seorang pelanggan tetap astro meluahkan rasa tidak puas hati mengenai perkhidmatan stesen tv berbayar, Astro.

Menerusi perkongsiannya menerusi laman sosial, Kay Rules mendakwa, pihak Astro telah melakukan penganiayaan terhadap dirinya.

“Astro memang banyak ‘hidden’ charge dia, berlaku kat diri sendiri masa nak terminate. Lepas call customer servis, mereka kata kalau nak terminate, kena sebulan notis sebagaimana dalam agreement.

“Spontan aku cakap, takde dalam agreement dan tanya itu klausa berapa? Dia tak boleh jawab dan tak tahu. Bila ditanya saya nak terminate hari ni jugak, apa yang perlu dibuat? Katanya kena ke servis center yang terdekat,” tulisnya ketika memuatnaik status di laman Facebook.

Menurut Kay dia terpaksa berkejar ke pusat servis apabila diminta berbuat demikian sekiranya ingin menamatkan perkhidmatan siaran berbayar dengan syarikat tersebut.

“So, rushing ke servis center di Taman Molek JB. Staff dan manager kata tak boleh terminate. Kena sebulan notis. Aku kata tak ada dalam agreement dan minta astro kemukakan bukti yang aku sign agreement tu.

“So, diaorang ‘surrender’ dan kenakan syarat, boleh terminate hari ni juga tapi dekoder semua dipulangkan. Piring tak perlu,”tulisnya.

Menceritakan dia terpaksa pulang ke rumah untuk ambil semua kabel dan dekorder seperti yang diminta pihak astro.

Malangnya, selepas membuat semua pembayaran dan menandatangani borang pemulangan dekoder tersebut pihak pengurusan astro yang sebelum ini mengatakan tiada sebarang caj selepas itu, melakukan sesuatu diluar jangkaan.

“Tiga bulan lepas tu, astro hantar surat tuntut tunggakan beserta surat lawyer dengan alasan aku tertunggak sebulan sebab ‘by hook or by crook’, nak ‘terminate’ kena notis sebulan.

“Dipendekkan cerita, lepas bertekak dengan customer servis dan respon kepada lawyer yang kurang bijak tu beserta bukti penutupan akaun, pemulangan dekoder dan resit-resit bayaran rasmi, terus senyap sampai ke hari ni,”katanya.

Tidak berpuas hati dengan apa yang berlaku, pelanggan itu kemudiannya meminta peguam tersebut memfailkan saman ke atas servis caj yang tidak dilanggan.

“Aku just ‘sound’ je lawyer yang kurang cerdik tu, sila saman saya atas servis yang saya tak langgan, akaun yang dah tutup dan dekoder pun dah takde atau saya saman awak atas percubaan menipu tuntutan palsu…,”tulisnya.

Status tersebut mengundang pelbagai reaksi daripada netizen yang rata-ratanya menyifatkan perkara tersebut sebagai penganiayaan yang sengaja dilakukan oleh pihak syarikat besar seperti Astro. – SuaraTV

Lelaki Mengamuk Disaman Lepas Tutup Akaun Astro Lelaki Mengamuk Disaman Lepas Tutup Akaun Astro Reviewed by Admin on 10:15:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.