Gunung Senget di Italy



Ramai yang tidak menyedari yang di puncak kawasan pergunungan Dolomites di Italyterdapat Gunung Senget yang amat mengagumkan mata yang memandang. Fotografi ini telah diambil secara tidak sengaja oleh seorang pengembara gunung. Subhanallah! 


Sedikit informasi tentang kawasan pergunungan Dolomites. Banjaran gunung ini terletak di tenggara Itali . Ia adalah sebahagian daripada Southern Limestone Alps dan meluas dariFontaine Sungai di barat Lembah Piave (Pieve di Cadore) di timur. Sempadan utara dan selatan adalah ditakrifkan oleh Lembah Puster dan Sugana Valley (Val Sugana). Dolomites hampir sama dikongsi di antara wilayah-wilayah Belluno , South Tyrol dan Trentino.

Nama “Dolomites” berasal dari mineral yang terkenal Perancis Déodat Gratet de Dolomieuyang merupakan orang pertama yang menerangkan batu itu, dolomit, jenis batuan karbonat yang bertanggungjawab bagi bentuk ciri-ciri dan warna-gunung; sebelum ini kawsan pergunungan ini dipanggil “Gunung Pucat“. Pada Ogos 2009, Dolomites telah diisytiharkan sebagai tapak warisan semulajadi oleh UNESCO.
sumber

Gunung Senget di Italy Gunung Senget di Italy Reviewed by Admin on 11:06:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.