Perbezaan Antara Daging Ayam Dengan Daging Tikus


Jika anda ke luar negara, berhati-hati untuk membeli ayam goreng yang dah siap masak kerana kini anda mungkin secara tidak sedar ditipu dengan daging tikus yang dibuat seperti daging ayam. Jom lihat gambar di bawah ini untuk mengetahui proses penghasilan tikus goreng yang menyerupai ayam ini.



Tikus di bakar bagi menghilangkan bau.






Beginilah hasilnya setelah di potong pada bahagian paha pada bahagian yang dah siap digoreng.

Walaupun kelihatan begitu mirip dengan ayam goreng yang sebenar, dibawah ini terdapat sedikit tip untuk membezakan antara ayam goreng tikus dengan ayam goreng sebenar:


  1. Dari segi dagingnya, walaupun ia sama-sama putih dan rasanya juga sama, akan tetapi daging tikus lebih banyak lemak dan serat serta lebih halus daripada ayam sebenar (seperti gambar di atas yang penuh dengan minyak pada bahagian paha).
  2. Dari segi kulitnya, perhatikan lebih teliti lagi adakah bulu-bulunya besar atau halus. Sekiranya bulunya halus, kemungkinan yang pernah tumbuh adalah rambut. Bulu-bulu dari ayam adalah lebih kasar daripada bulu-bulu tikus.
  3. Dari segi tulang: kalau ayam, pada bahagian dadanya terdapat tulang rawan, dan di pahanya terdapat tulang yang besar dan dan juga terdapat tulang rusuk di bahagian punggun serta banyak lagi. Manakala daging tikus pasti tulangnya hanya sedikit sahaja.
  4. Dari segi harga, kalau harganya terlalu murah, besar kemungkinan ia adalah ayam goreng tiruan.
sumber

Perbezaan Antara Daging Ayam Dengan Daging Tikus Perbezaan Antara Daging Ayam Dengan Daging Tikus Reviewed by Admin on 1:34:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.