Gunung Berapi Di Chile Meletup (Fenomena Menakjubkan)



Wilayah Chile telah diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dalam warna merah selepas gunung berapi di sempadan Argentina mula memuntahkan abu dan gas.

Pejabat Kecemasan ONEMI mengeluarkan amaran tertinggi semalam di wilayah Biobio apabila awan abu berkepul-kepul keluar hampir satu kilometer tinggi.

Gunung berapi, yang terletak di kanan gunung Cordillera Andes sempadan dengan wilayah Argentina iaitu Lembah Neuquen, mula memuntahkan abu dan gas pada hari Sabtu.

Menteri Perlombongan, Hernan de Solminihac berkata aktiviti di gunung berapi jatuh kepada normal awal rendah hari ini dan kepulan abu telah turun kepada kira-kira 660 kaki.
Gilda Grandon, unit Biobio ONEMI, berkata: 'Pihak berkuasa telah diterbangkan ke kawasan gunung berapi itu dan amaran merah masih lagi dikekalkan.

Kami telah memantau dan beberapa penurunan dalam kepulan abu tetapi tahap amaran dikekalkan kerana letusan larva belum keluar lagi'.
Unit geologi Sernageomin Kementerian Perlombongan berkata, tidak perlu lagi untuk berpindah.

Gunung Copahue ketinggian 9.833 kaki pernah meletus pada tahun 1991. Gunung berapi itu sangat aktif dengan letupan dan gas pada tahun 2001 adalah terburuk.

Sebuah gunung berapi di Cordon Caulle selatan Chile meletus ganas pada tahun lepas memaksa pembatalan ratusan penerbangan dan pemindahan lebih daripada 3,500 orang.

Gunung Berapi Di Chile Meletup (Fenomena Menakjubkan) Gunung Berapi Di Chile Meletup (Fenomena Menakjubkan) Reviewed by Admin on 11:42:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.