Gadis 12 Tahun Disahkan Meninggal Akibat Jerebu



Jerebu yang berpunca daripada kebakaran hutan di sumatra indonesia telah menyerang malaysia dan singapura tentunya sebagai negara tetangga paling dekat dengan indonesia.

Hari ini singapura mengumumkan keadaan jerebu adalah PSI 24 jam ialah antara 116 dan 128. Bacaan PSI 24 jam yang melebihi 100.menunjukkan kualiti udara tidak sihat.

Manakala pula di malaysia terutama di johor mencatatkan 5 kawasan ndeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat membabitkan tiga kawasan di Sarawak dan dua di Johor setakat 9 pagi ini.

Menurut laman sesawang Jabatan Alam Sekitar, lima kawasan yang merekodkan bacaan IPU tidak sihat pagi ini ialah Samarahan (177), Kuching (165), Sri Aman (164), Larkin Lama (111) dan Pasir Gudang (127).

Titik kebaran di sumatra indonesia

Indonesia tempat asal mula jerebu ini telah pun memakan korban seorang kanak kanak wanita berusia 12 tahun(Muhanum Anggriawat), putri sulung dari seorang ayah telah disahkan meninggal akibat sesak nafas yang berpunca dari pada pekat jerebu,paru paru di penuhi lendir dan berkahak warna kuning yang mengakibatkan gadis kecil ini susah untuk bernafas.

Meskipun mangsa sempat dilarikan kehospital dan mendapat rawatan terbaik namun sayang gadis kecil itu rupanya sudah terkena jangkitan seminggu lepas.

Ayahnya bernama Mukhlis menyarankan agar masyarakat yang daerahnya di selimuti jerebu agar berhati hati. Susah kalau ada ahli keluarga kita sakit, jagalah kesihatan masing masing, dan kepada pemerintah agar menangani kes ini dengan cepat supaya tidak memakan korban lagi, harap mukhlis. - eberita.org

Gadis 12 Tahun Disahkan Meninggal Akibat Jerebu Gadis 12 Tahun Disahkan Meninggal Akibat Jerebu Reviewed by Admin on 8:30:00 PG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.