Sebab Mengapa Lampu Dimalapkan Dan Tingkap Dibuka Ketika Kapal Terbang Berlepas Dan Mendarat



Pernahkah anda tertanya-tanya, kenapa lampu kabin akan dimalapkan dan tingkap perlu dibuka saat sebelum dan semasa kapal terbang ingin herlepas dan mendarat?

Ramai pelancong tidak jelas jika ia bertujuan untuk memaksa mereka di atas kapal untuk meletakkan buku atau telefon mereka dan memberi perhatian, atau jika pencahayaan adalah semata-mata satu helah oleh kakitangan syarikat penerbangan untuk memastikan acara kemuncak dramatik apabila mereka akhirnya mendarat.

Walaupun ia mungkin tidak kelihatan seperti prosedur yang sangat penting, menaikkan tetingkap dan memalapkan lampu kabin semasa pendaratan dan berlepas sebenarnya adalah langkah berjaga-jaga keselamatan yang sangat penting kerana semasa berlepas dan mendaratlah kebanyakan kemalangan berlaku.

"Pembukaan tetingkap teduh merupakan sebahagian daripada proses yang panjang untuk menyediakan kabin untuk tiba-tiba (yang tidak dijangka) berlaku kecemasan", Pegawai Keselamatan Penerbangan, di bawah moniker Heidel Ber Gensis.

Beliau seterusnya menjelaskan, secara terperinci, dengan mengatakan bahawa anak kapal hanya mempunyai 90 saat untuk mengosongkan semua penumpang apabila berlaku kecemasan, tanpa mengira saiz pesawat atau bilangan penumpang

Pada asasnya, membuka tetingkap sebelum dan semasa setiap berlepas dan mendarat adalah sebahagian kecil daripada proses penyediaan yang lama.

Sebab Mengapa Tingkap Kapal Terbang Perlu Dibuka :

1. Untuk membolehkan cahaya matahari masuk dan juga untuk membolehkan orang dalam kabin untuk melihat di luar agar sentiasa peka akan potensi isu-isu kecemasan.

2. Tetingkap kapal terbang dibuka supaya anak kapal boleh melihat keadaan semasa di luar agar memudahkan mereka merancang proses pemindahan penumpang.

3. Semasa siang hari, membuka tetingkap dan memalapkan lampu kabin menjadikan mata kita digunakan bergantung kepada cahaya matahari. Jika ada masalah dan penumpang perlu dipindahkan tidak akan ada perubahan mendadak cahaya yang mungkin boleh menyebabkan penglihatan kabur sementara.

PS: Walaupun cahaya membaca dibenarkan, ia menerangi kawasan yang kecil dan tidak mempunyai kesan yang besar, tetapi lebih baik jika lampu bacaan juga dipadamkan.

Lampu kabin dimalapkan bagi membolehkan penumpang untuk menyesuaikan mata mereka kepada cahaya semula jadi di luar kapal terbang, jelas Pilot Chris Cooke, yang terbang dengan syarikat penerbangan domestik utama di Amerika Syarikat.

Beliau menjelaskan, "Bayangkan dalam sebuah bilik yang terang yang tidak dikenali penuh dengan halangan apabila seseorang mematikan lampu dan meminta anda untuk keluar dengan cepat."

Beliau berkata penumpang juga diminta untuk membuka tetingkap ketika mendarat atas faktor dan sebab yang sama juga. Jika berlaku apa-apa kecemasan, cahaya dari luarlah yang akan membantu para menumpang sekalian.


Sebab Mengapa Lampu Dimalapkan Dan Tingkap Dibuka Ketika Kapal Terbang Berlepas Dan Mendarat Sebab Mengapa Lampu Dimalapkan Dan Tingkap Dibuka Ketika Kapal Terbang Berlepas Dan Mendarat Reviewed by Admin on 8:25:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.