Jangan Buat 6 Perkara Ini Pada Bayi Baru Lahir



Bila ada baby, ibu bapa baru selalunya excited. Macam-macam nak buat tapi berpada-pada, kawal sikit keterujaan tu ya. 6 perkara ini terutamanya jangan dilakukan pada bayi baru lahir. Untuk ibu bapa baru, tip ini perlu korang tahu.

1. Jangan beri sembarangan orang cium

Memang nampak macam over tapi minggu pertama hidup bayi, pendedahan pada bakteria dan kuman boleh beri masalah serius. Sebabnya sistem imuniasi mereka belum berfungsi sepenuhnya. Sopastikan sesiapa yang nak cium dan pegang bayi tu bersih.Kalau ada yang tak bersih, berilah alasan apa-apa supaya dia orang tak pegang atau cium.

2. Jangan ubah suasana rumah

Bayi memang perlukan banyak perhatian tapi tak perlulah sampai nak ubah suasana rumah seperti langsung tak boleh pasang TV, tutup pintu dan langsir sebab takut bising. Suasana yang sedikit bising tak beri masalah, biarkan bayi terbiasa dengan suasana itu.

3. Jangan biar lampir kotor terlalu lama

sebabnya bayi bawah enam bulan memang banyak kencing jadi lampin perlu ditukar selalu. Periksa selalu keadaan lampin supaya bayi selesa dan mengelakkan ruam.

4.Jangan guna puting 

Baru seminggu dah beri puting, macam ni tak elok. Beri puting terlalu awal boleh kelirukan rutin penyusuan sebab bayi memang suka menghisap. Terbaik berikan susu ibu sebab bayi sudah terbiasa dengan suhu tubuh ibu, degupan jangtung dan bau ibu.

5. Jangan terlebih gaya

Ada mak yang terlalu teruja nak pakaikan baju cantik pada baby. Boleh, tapi jangan over sampai penuh renda dan tak selesa. Selain itu ramai ibu selalu bimbang bayi sejuk dan pakaikan baju tebal. Baju yang begini boleh menyebabkan bayi demam dan dehidrasi. Tengok cuaca dan keselesaan bayi.

6. Jangan abai temu janji doktor

Doktor akan mengatur jadual pemeriksaan untuk bayi jadi jangan sesekali abaikan terutama bila nampak bayi ada masalah.Ibu bapa baru memang selalu risau tentang perkara yang sebenarnya normal dan doktor mampu memberi penjelasannya.

Dipetik daripada facebook Vanilla Kismis

Jangan Buat 6 Perkara Ini Pada Bayi Baru Lahir Jangan Buat 6 Perkara Ini Pada Bayi Baru Lahir Reviewed by Admin on 10:01:00 PTG Rating: 5
Dikuasakan oleh Blogger.